ERDOGAN SERANG KESATUAN EROPAH, INI KATA-KATA BERANI DIUNGKAPKANNYA

(Foto: Samuel Corum/Anadolu Agency)

Ankara / Instanbul – Presiden Tayyip Erdogan pada hari Ahad melakukan serangannya ke atas Kesatuan Eropah (EU), mengatakan Turki harus pergi jalan sendiri dan bersumpah untuk mengembalikan hukuman mati jika parlimen meluluskannya, lapor Reuters.
Pada majlis perasmian peringatan yang didedikasikan kepada kira-kira 250 orang yang meninggal dunia dalam rampasan gagal tahun lepas, Erdogan mendakwa Brussels “tidak serius” dengan tawaran Turki untuk menyertai blok tersebut.

Erdogan membuat ucapan dalam majlis untuk menandakan ulang tahun rampasan kuasa tahun lalu yang digagalkan.
“Pendirian Kesatuan Eropah jelas untuk dilihat. 54 tahun telah berlalu dan mereka masih tidak serius,” katanya, memetik apa yang dikatakannya adalah kegagalan Brussels untuk mengotakan janji mengenai semua dari perjanjian visa untuk membantu pendatang Syria.
“Kami akan mencari penyelesaian sesuatu dengan sendiri, tidak ada pilihan lain.”

Hubungan dengan Barat tegang apabila kerajaan-kerajaan Eropah mengecam tindakan keras yang mengikuti rampasan kuasa di Turki.

Kira-kira 150,000 orang telah dipecat atau digantung daripada pekerjaan mereka dan lebih daripada 50,000 ditahan kerana disyaki mempunyai hubungan dengan ulama Muslim A.S. Fethullah Gulen, yang Ankara dakwa dalang dalam rampasan kuasa.
Erdogan juga berkata beliau akan meluluskan, “tanpa ragu-ragu” hukuman mati, jika parlimen mengundi untuk mengembalikannya – satu langkah yang akan menamatkan tawaran Turki untuk menyertai EU.
“Saya tidak melihat apa yang dikatakan oleh Hans dan George. Saya melihat apa yang dikatakan oleh Ahmet, Mehmet, Hasan, Huseyin, Ayse, Fatma dan Hatice,” katanya.
Erdogan, ahli politik yang paling popular dan tegas dalam sejarah Turki baru-baru ini, melihat dirinya sebagai pembebasan berjuta-juta alim yang telah dinafikan hak dan kebajikan mereka selama beberapa dekad oleh golongan elit sekular.

Kegagalan rampasan kuasa itu mungkin mengakhiri 
berdekad-dekad campur tangan tentera dalam politik Turki. Tetapi pembersihan telah menyebabkan perpecahan antara penyokong Erdogan dan orang Turki yang memandang ke Barat yang mahu hubungan erat dengan Eropah.

‘Memenggal Kepala’

Ketua Suruhanjaya Eropah, Jean-Claude Juncker, berkata EU tetap komited untuk berdialog dengan Turki dan meminta Ankara untuk memperkuatkan demokrasi dan peraturan perundangan. Beliau juga memberi amaran supaya Turki tidak mengembalikan semula hukuman mati.
“Satu tahun selepas rampasan kuasa itu, tangan Eropah tetap dihulur,” tulis Juncker di akhbar Bild am Sonntag di Jerman.
“Jika Turki memperkenalkan hukuman mati, kerajaan Turki akhirnya akan menutup pintu keahlian EU.”
Berkata di hadapan beratus ribu orang di Istanbul pada petang Sabtu, Erdogan mengancam akan membalas hukuman keras terhadap musuh Turki, termasuk FETO – istilah beliau untuk Gerakan Gulen – dan Parti Pekerja Kurdistan (PKK) yang diharamkan.
“Kami tahu siapa yang berada di belakang FETO, PKK dan mereka semua,” katanya.

“Kita tidak boleh mengalahkan permaisuri, raja, atau syeikh tanpa mengalahkan bidak, satria dan castles. Pertama, kita akan memotong kepala pengkhianat itu,” katanya

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "ERDOGAN SERANG KESATUAN EROPAH, INI KATA-KATA BERANI DIUNGKAPKANNYA"

Post a Comment