JENERAL TERTINGGI AMERIKA SYARIKAT BERI AMARAN PERANG BESAR AKAN BERLAKU ANTARA AMERIKA SYARIKAT DENGAN..




Jeneral Kor Marin Amerika Syarikat, Robert Neller. (Foto: REUTERS)
TRONDHEIM – Seorang jeneral teratas AS telah memberitahu kira-kira 300 orang ahli marin Washington di Norway bahawa mereka mesti bersedia untuk peperangan besar. Beliau menyebut Rusia dan Pasifik sebagai kawasan konflik utama masa depan.
Jeneral yang membuat komen tentang perang yang akan datang adalah komander Kor Marin AS, Jeneral Robert Neller.
“Saya harap saya salah, tapi ada perang yang akan datang,” kata Neller dihadapan ratusan marin AS di pangkalan tentera di Trondheim pada Khamis minggu lalu, seperti yang dipetik oleh Military.com, Isnin (25/12/2017).
“Anda berjuang di sini, pertarungan maklumat, pergaduhan politik, dengan kehadiran anda,” kata Neller.
Neller menunjukkan kemungkinan bahawa Rusia dan Pasifik adalah kawasan utama konflik masa depan.
Komandan Kor Marin bercakap kepada tentera tentang pentingnya kesediaan walaupun dalam misi ketika aman yang boleh berubah bila-bila masa sahaja bergantung pada keadaan.
Sarjan Mejar Ronald Green dari US Marine Corps juga berkata yang sama. “Ingat kenapa anda ada di sini,” kata Green.
“Mereka menonton. Sama seperti kamu melihat mereka, mereka menonton kamu. Kami mempunyai 300 orang marin di sini; kita boleh pergi dari 300 hingga 3,000 semalaman,” katanya.

Amaran itu datang sehari sebelum Setiausaha Pertahanan James Mattis memberitahu tentera di Fort Bragg, N.C., bahawa “awan ribut sedang berkumpul” di Semenanjung Korea.
Rusia sendiri telah memberi amaran kepada Norway bahawa keputusannya untuk menjadi tuan rumah unit tentera AS sehingga akhir tahun 2018 akan memberi kesan negatif terhadap hubungan dengan Moscow.
Walau bagaimanapun, Norway menegaskan bahawa pasukan AS akan ditempatkan di wilayahnya dengan mendakwa ia adalah usaha untuk meningkatkan hubungan dengan sekutu NATO.
Rusia dilaporkan tidak selesa mengenai kehadiran tentera Amerika yang dekat dengan sempadannya.
300 tentera marin AS yang dikerahkan ke Norway pada Jun 2016 adalah tentera luar pertama yang dibenarkan beroperasi di negara ini sejak Perang Dunia II.
Pada bulan September tahun ini, Rusia melakukan latihan ketenteraan dengan jiran Belarus yang melibatkan 12,700 tentera.
Strategi Keselamatan Nasional yang baru dilancarkan oleh Pentadbiran Trump pada hari Isnin menyebutkan Rusia dan China sebagai dua kuasa dunia yang mencabar “kuasa, pengaruh, dan kepentingan AS, cuba menghancurkan keamanan dan kemakmuran AS.”

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "JENERAL TERTINGGI AMERIKA SYARIKAT BERI AMARAN PERANG BESAR AKAN BERLAKU ANTARA AMERIKA SYARIKAT DENGAN.."

Post a Comment